2006 - Preiserland H0

Straatverlichting.

Diverse-treinfotos-3-031.jpgLantaarnpalen langs de weg zijn ook in Preiserland noodzakelijk, zeker met het intensieve “Faller” verkeer op mijn zolder. Dus grondboormachientje erbij, even oppassen voor gas en waterleidingen en boren maar…

 

 

Diverse-treinfotos-3-030.jpgDraadjes door de gaatjes en vervolgens een poosje, om de spieren te activeren, ruggelings onder de treintafel plaatsnemen en alles aansluiten.

 

 

Diverse-treinfotos-3-032.jpgBelangrijk is wel dat de masten goed verdeeld staan over de lengte van de weg zodat er een mooie egale verlichting ontstaat langs de straat.

 

 

Diverse-treinfotos-2-208.jpgEen andere en eigenlijk mooiere manier van verlichten is gebruik te maken van Busch-verlichting met de bedrading bovengronds. Wel een veel duurdere manier maar zeker sfeervoller voor tijdperk III waarin ik rij. Een echt priegelwerk is het. De twee koperen draden mogen natuurlijk niet tegen elkaar aankomen.

 

Diverse-treinfotos-4-143.jpgMet een pincet wikkel ik de draden om de masten en trek ze een beetje strak. Niet te strak want dan staan de masten scheef. Zo kan je lekker uren bezig zijn met verlichting uit Oma’s tijd. In die tijd waren sparen en lampen bekende woorden maar de spaarlamp moest nog uitgevonden worden.

 

 

 

 

Reacties

12 reacties op “Straatverlichting.”

  1. Het valt me op dat je meer foto’s en uitgebreidere verslagjes plaatst, ga zo door!

    Reactie van Jan-Pieter | 17 April 2008, 20:01
  2. Uit de kunst!

    Reactie van sandro | 17 April 2008, 20:32
  3. Mooie mail! ;)

    Reactie van Jaap | 17 April 2008, 21:57
  4. Jaap,

    Mijn complimenten voor je heldere betoog en mooie foto’s.
    Dank daarvoor.

    Doe de groeten aan Michael. Ik heb hem getracht te e-mailen, maar zonder resultaat. Ik zal misschien het verkeerde adres hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Frank Melis

    Reactie van Frank Melis | 18 April 2008, 00:11
  5. Beste Jaap,

    gigantisch interessant, ben zelf sinds kort weer begonnen met (analoge) spoorbaan ong. 45 mtr. & bovenleiding e.d., ivm. vervroegd pensioen Kon.Marine en heb ontzettend veel opgestoken van uw “meesterwerkjes”, ik blijf u zeker volgen….

    vr.gr.,

    Gerard.

    Reactie van Gerard van Leeuwen | 18 April 2008, 07:39
  6. Hoi Jaap,ziet er weer picobello uit,tevens heb ik ‘n vraagje over de witte lijnen op je wegdek,de lijnen die je aanbrengt hoe kun je dat het beste doen zodat je mooie strakke strepen krijgt.
    Groetjes Bas.

    Reactie van Bas van de Wouw | 19 April 2008, 09:19
  7. De “Fallerstraten” komen nog een keer langs op mijn site. Ik plak een strook wit plakplastiek op glas en snij dan dunne reepjes af die ik op de weg plak. Let op, de reepjes niet oprekken tijdens het opplakken.

    Reactie van Jaap | 19 April 2008, 11:19
  8. Hoi Jaap,
    Bekijk jou website met veel intresse, begin zelf eind mei met de tafel om in september te starten met de aanleg van de baan in N-scale.De lengte van de tafel wordt 3.60 de breedte 1 meter. Heb je voor mij nog tips voor een goede verdeling van de maten om de tafel deelbaar te maken in bruikbare sigmenten?
    gr Lammert

    Reactie van lammert | 19 April 2008, 12:33
  9. Ik heb zelf een vaste baan in HO en weet hier te weinig van, maar als je je vraag voorlegt bij het forum van Beneluxspoor.net kunnen de N-rijders daar je precies alle ins en outs vertellen over de standaardmaten van een module bak in N.

    Reactie van Jaap | 19 April 2008, 20:11
  10. Erg mooi maar heb je misschien ook een foto in het donker met de verlichting aan ?
    Zou graag willen weten hoeveel licht dat geeft

    Erik.

    Reactie van Erik | 21 April 2008, 14:14
  11. beste jaap

    maakt u de lantaarnpalen zelf of koopt u ze kant en klaar ik vind het leuker om ze zelf te maken en wil graag weten hoe ik dit het beste kan doen
    bijvoorwaard bedankt

    groetjes uit voorthuizen
    kevin schut

    Reactie van kevin schut | 11 November 2009, 22:00

Reageer op Jaap