Vervolg: om een kolenkraan te laten rijden moet er wel de nodige tijd, zowel boven als onder de baan, met touwtjes, wieltjes en motortjes gestoeid worden. Spierpijn ‘s avonds betekent dat je lekker onder de baan aan het sporten bent geweest.
Voor alle duidelijkheid hier een schematische voorstelling van de werking van het geheel. Het is door het bi-stabiele relais ( http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503689 ) een pendelautomaat zonder “wachttijd” geworden.
Op de baan zijn de wieltjes, touwtjes en veertjes zichtbaar. Zij zorgen voor het tweezijdige trekwerk. Heen en weer, heen en weer… enz.
Het reedcontact en het magneetje onderaan de voet van de kraan zijn hier goed te zien. Het contact schakelt het relais waardoor de motor telkens andersom gaat draaien. Aan het eind van de andere kant van de rails zit natuurlijk ook een reedcontact.
Onder de baan hangen de motortjes en de elektronica. Ja ook ik ben begonnen met een Mecanodoos. Maar dat is wel erg lang geleden. De onderdelen komen echter nog steeds van pas. Wordt vervolgd.
Prachtig,niet van echt te onderscheiden!.
Ook voor mij een goede leerschool,bedankt
Mvg sandro
Het geheel ziet er goed uit.
Handig schema welke, ik bewaar.
Was het niet mogelijk om die veren aan de andere zijde van de katrollen te plaatsen? Dan zaten ze onder tafel, en uit het zicht.
Jimbo.
Nee Jimbo, dat ging dus niet. Maar nadat ze een donker kleurtje gekregen hebben zijn de veertjes haast niet meer te zien.
hallo jaap
ik heb een vraag over een simpel schakelschema voor een treintje dat van a naar b gaat.daar stopt.knopje gaat om.en het treintje gaat van b naar a.enz.mijn zoontje vindt dat geweldig.