2012 - Nieuw Preiserland H0

Schaduwstation en filmpje

Foto van de achterkant van mijn baan. Dagen bezig zijn met het bouwen van een werkend analoog schaduwstation vergt wel het nodige van mijn geduld. Maar lukken zál het en dat is op het filmpje, helemaal onderaan deze post, nog te zien ook!

Inmiddels is het eerste schaduwstation aangesloten en alle fouten hersteld die ik gemaakt heb. Diep zuchten en doorgaan met no. 2.

Met tijdelijke verbindingssnoertjes, los magneetje en een gloeilampje test ik alles uit voordat ik begin met solderen. De dradenbrij onder de tafel neemt angstwekkende vormen aan.

Hier in het midden is het testlampje te zien, zodat ik niet steeds achter een loc hoef aan te hollen als hij eigenlijk stil moet blijven staan. De links zichtbare aandrijving van de elektrische uitrijwissel is overbodig en gebruik ik niet meer. Openrijden van de wissel gaat net zo makkelijk en scheelt weer een aantal draden.

Voor de liefhebbers die het ook eens willen proberen, hier 2 schema’s om alles in goede banen te laten rijden.


De schema’s horen natuurlijk wel bij elkaar. Onderstaand een aantal bouwtips:

  • De afstand en plaatsing van de reedcontacten onderling uittesten i.v.m. de snelheid en lengte van de trein.
  • Het reedcontact voor het omzetten van de inrijwissel kan vlak voor de uitrijwissel geplaatst worden.
  • Gebruik wel perfect werkende wissels!
  • Gebruik om vergissingen te voorkomen, meerdere kleuren aansluitdraad.
  • Gebruik een gloeilampje  en een los testmagneetje om te zien welke rail onder spanning staat.
  • Controleer eerst de aansluitingen en werking van het bi-stabiele relais! Contacten kunnen per merk verschillen.
  • Staat de verkeerde (geïsoleerde) rail onder spanning dan staat het bi-stabiele relais in de verkeerde stand. Schakeldraadjes omwisselen.
  • De volgorde is: 4 locs op het station: spoor 1 activeert spoor 2, spoor 2 activeert spoor 3 enz. 3>4>1>2 enz..
  • Het systeem werkt maar één kant op.
  • De extra schakelaar is voor het wel of niet laten wisselen van de locs in het schaduwstation.
  • Neem voldoende ruimte voor het wel/niet stroomloze opstelspoor.
  • Voor digitale banen werkt het ook, alleen moeten dan wel 4 locs m.b.v. Multimuis e.d. al geactiveerd zijn.
  • Als het niet naar behoren werkt, blijven testen en volhouden!
  • Locs met ongeveer dezelfde rijsnelheid zijn aan te bevelen i.v.m. stopsnelheid.
  • Omdat het bij mij niet zichtbaar is, stoppen de locs vrij abrupt evenals het abrupt optrekken.
  • Voor analoog bestaan optrek/remvertragings-modules, waardoor dit soepeler gaat. Aansluiten (4 stuks) op de onderbroken rails.
  • Op de nog vrije aansluitingen van het bi-stabiele relais kunnen seinen worden aangesloten.
  • Om dit te maken is handigheid met soldeerbout en een beetje kennis van elektronica een pré.
  • Als er vragen of opmerkingen zijn over mijn bouwsel zie ik dat wel in de commentaren.
  • Bi-stabiel relais: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503691
  • Gewoon relais: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503821
  • Reedcontact: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503878 2mm x 10mm

 

Reacties

69 reacties op “Schaduwstation en filmpje”

  1. aaaaaarggh draadjes….daar wordt ik nou gek van, dat het jouw lukt…goed hoor

    Reactie van eric | 28 January 2012, 14:23
  2. Fantastisch gedaan, analoog blijft toch het leukst.

    Reactie van Michael | 28 January 2012, 14:28
  3. Prachtig!

    Reactie van vic janssen | 28 January 2012, 14:45
  4. Prachtig Jaap! Rijden de treinen niet wat snel voor die tijd?

    Reactie van Frank Melis | 28 January 2012, 14:48
  5. Ziet er goed uit, Jaap! Je moet alleen wel goed weten welk spoor vrij is.

    Reactie van Cees | 28 January 2012, 15:01
  6. Geweldig Jaap, komt als geroepen. Ik zweer bij analoog en dit is een mooie oplossing. Bij mijn huidige bloksysteem heb ik een stuk van ong. 1 meter voorzien van een weerstand, de treinen gaan dan al wat langzamer en komen minder abrupt tot stilstand, dus dat wil ik ook gebruiken in het schaduwstation. Er zijn ook reed contacten die zwaarder zijn uitgerust, kan het dan zonder relais?

    Reactie van Joost Henze | 28 January 2012, 16:46
  7. Geweldig Jaap, komt als geroepen. Ik zweer bij analoog en dit is een mooie oplossing. Bij mijn huidige bloksysteem heb ik een stuk van ong. 1 meter voorzien van een weerstand, de treinen gaan dan al wat langzamer en komen minder abrupt tot stilstand, dus dat wil ik ook gebruiken in het schaduwstation. Er zijn ook reed contacten die zwaarder zijn uitgerust, kan het dan zonder relais? Nog een vraag, kan je voor de uitrijwissels straffeloos het veertje verwijderen, lichte wagons willen er wel eens uitlopen als de wissel verkeerd staat.

    Reactie van Joost Henze | 28 January 2012, 16:49
    • Alles werkt perfect en er is nog geen wagon ontspoort.

      Als je alleen een reedcontact wilt gebruiken kan je het wel proberen bij het relais dat de wissels omzet, maar bedenk wel dat 2 wissels aardig wat stroom trekken. Daarom zit er een relais tussen.

      Reactie van Jaap | 28 January 2012, 17:00
  8. Geweldig, dat je dit allemaal voor elkaar krijgt. Ik gaa dit zeker tzt gebruiken. Hoe “zwaar”zijn de reedcontacten die je gebruikt?

    Groet, Richard

    Reactie van Richard van Os | 28 January 2012, 18:52
  9. Wat is dat nu, een elektrisch treinstel??????

    Reactie van René | 28 January 2012, 19:53
  10. Na ruim 30 jaar op non actief ben ik de laatste tijd weer intensief aan het ‘treinen’. Prachtig excuus als je twee zoontjes hebt die het geweldig vinden. Zij doen het rijwerk, ik het knutsel, priegel en uitvogelwerk. En dan is het heel prettig dat je deze site zo up to date houd. Duidelijke schema’s, mooie bouwwerken en een geweldige baan !

    Reactie van Coen | 29 January 2012, 00:45
  11. geweldig maar blijven de kleine reed contacten niet plakken .Ik ga ook weer een schaduwstation maken met ter zijnde tijd en ga zeker dit schema uitproberen

    Reactie van R Freriks | 29 January 2012, 10:41
    • Dat gebeurt alleen als er teveel stroom doorheen gaat. Een relais verbruikt maar enkele milli-ampères.

      Reactie van Jaap | 29 January 2012, 11:47
  12. hoi jaap het ziet er leuk uit , met het filmpje erbij ik neem de schaduw station mee in mijn trein baan
    Gr Jaco

    Reactie van jaco | 29 January 2012, 14:09
  13. Jaap,
    hoe laat jij digitaal overgaan in analoog de module 10768 van Roco wordt bijv niet meer gemaakt?

    Reactie van ron | 31 January 2012, 14:16
  14. Weer terug uit de sneeuw.Vorige week het leuke stationnetje van Zell am See gezien verder te veel sneeuw en weinig zon.gr joab

    Reactie van joop en ab | 1 February 2012, 16:32
  15. Hoi jaap. Ziet er geweldig uit en ga ik zeker proberen.
    Ik heb alleen even een vraag welk type magneet gebruik je onder de trein om de reedcontacten te schakelen?

    Reactie van Henk de B | 22 October 2012, 10:33
    • Dat zijn minimagneetjes van kinderspeelgoed. Klik-klak of zo. Conrad verkoopt ook minimagneetjes geloof ik. Een grotere magneet aan gruzels slaan en dan een piepklein stukje gebruiken kan ook nog. Reedcontacten reageren erg snel op magnetisme.

      Reactie van Jaap | 22 October 2012, 11:55
    • Hoi Jaap

      Zijn bij het bovenste schema bij het Bi-stabiel relais (links onder) de 2 contacten met elkaar doorverbonden?

      Groetjes Henk

      Reactie van Henk de B | 24 October 2012, 11:19
  16. Ja dat is de gezamelijke min of plus. (mag je zelf weten). De andere – of + komt van de reedcontacten af waardoor of het een of de andere spoeltje wordt geactiveerd.
    Pas op! Heel veel relais hebben andere aansluitpennen die niet altijd naast elkaar zitten! Eerst even testen wat het relais doet. Succes Henk.

    Reactie van Jaap | 24 October 2012, 13:32
  17. Bedankt voor je snelle reaktie.
    Ik heb dezelfde relais en reedcontacten besteld zoals in jou link staat aangegeven via conrad, dus neem ik aan, dat de aansluitingen dan ver overeenkomen met het schema.
    Nu afwachten tot de bestelling binnen is en dan uitproberen.

    Gr. Henk

    Reactie van Henk de B | 24 October 2012, 14:06
  18. Hoi Jaap, ik heb de bestellingen binnen. Er rest mij nog 1 vraag met betrekking tot het tweede schema.
    Rechts onder de de “spanning voor de wissels”, krijgen die nog een apparte voeding?

    Reactie van Henk de B | 26 October 2012, 13:26
  19. Hallo,
    Ik heb met genoegen je schema’s bekeken. Ben zelf niet helemaal onkundig, doch twee keer het wiel uitvinden is niet nodig.
    Groetjes leenderd.c

    Reactie van Risse L.C. | 29 October 2012, 16:56
  20. Hoi Jaap,

    Ik heb het schema van de lokwisseling werkend gekregen.

    Alleen is het mij niet duidelijk in het schema van de wisselbediening, hoe de aansluiting moet zijn van het laatste opstelspoor (wat eigenlijk geen wissel is) ik heb zelf ook maar drie wissels en 4 opstelsporen. Zou je mij kunnen vertellen waar die aansluitingen komen van het onderste relais?

    Bedankt, groetjes Henk

    Reactie van Henk de B | 12 November 2012, 10:58
    • Leuk dat het werkt Henk!! Het ‘onderste’ relais schakelt alleen het rechtzetten van de derde wissel zodat spoor 4 gebruikt wordt.

      Reactie van Jaap | 12 November 2012, 13:00
  21. Informatief. Interessante schematisering (in vogelvlucht).

    Toch begrijp ik het nog niet helemaal, dus beschouw dit als vragen (het is geen kritiek).

    Als ik het woord locwisseling vervang door treinwisselaar, begrijp ik het dan nog steeds?
    Een schaduwstation als jukebox?

    In tekening 2 (uitrijwissels worden opengereden) teken je het omzetten van de inrij-wissels.
    Je uitrijwissels zijn dus niet-gepolariseerd, en niet zelfdenkend. Je trein rijdt in de tekening van rechts naar links. Dus eerst de loc-stop, daarna (bij vertrek) de wissel-omzettingen?

    Ik vraag me dat af, omdat, als je gemixed met 2-rail en 3-rail op een baan rijdt, het eerste wat een schakeling moet doen is stroomtype te weten komen. Het relais “stroomtype” voedt dan via het relais “aan/uit” de beide spoorstaven van het hele (opstel)spoor tussen de wissels.

    En inrijwissels kun je pas omschakelen als de trein (loc plus wagens) helemaal binnen het (opstel)spoor staat.

    Hoe ziet het er echt uit? Kun je ook een foto plaatsen van de gezamenlijke relais en hun bekabeling? Ik ben b.v. nieuwgierig naar hoe de relais geordend zijn op karton of printplaat, en of je krimpkous gebruikt of niet. Dat soort hele praktische dingen, die mij nogvolslagen onbekend zijn.

    Reactie van Jan | 20 December 2012, 14:33
    • 1)Loc, trein geef het rijdend spul maar een naam.
      2)De reedcontacten staan voor het uitrijwissel máár schakelen het inrijwissel. (lange treinen)
      3)Ja, eerst locstop, daana bij vertrek omzetten inrijwissel.
      4)2-3 Rail door elkaar gebruiken kan niet!
      5)Ja, er moet ruimte genoeg zijn tussen de wissles voor een complete trein!
      6)Meer foto/filmmateriaal heb ik niet.
      7)Relais geplakt met dubbeltape op een kabelgootje en dat weer op de baan geschroefd, daarna draden gesoldeerd naar alle punten.

      Trouwens, kritiek is ook welkom hoor Jan. :-)

      Reactie van Jaap | 20 December 2012, 16:39
  22. Jaap, allereerst mijn complimenten voor jouw site.
    Ik zie dat je rails direct op de onderplaat bevestigd zijn. Gebruik jij geen railbedding? Anders gezegd: hoe ga je resonantiegeluid tegen?

    Reactie van Jan Smith | 25 January 2013, 12:36
  23. Jaap, sorry, ik had beter moeten kijken, want ik zie dat de hele plaat bekleed is met dempend materiaal.

    Reactie van Jan Smith | 25 January 2013, 12:40
  24. Hallo Jaap, ben druk doende met je schema’s voor het schaduwstation en de wisselbesturing. Erg veel moeite gehad om betaalbare relais te vinden tot ik dit vond op het internet, https://www.distrelec.nl/elfa3~nl_nl/elfa/init.do?item=37-157-07&toc=18794
    Misschien heb je er wat aan. Gr.Richard

    Reactie van Richard | 17 February 2013, 18:55
  25. Die zijn inderdaad niet duur Richard! Bedankt voor de tip.

    Reactie van Jaap | 17 February 2013, 19:41
  26. Meneer Jaap,

    Ik ben een onervaren beginnende hobbyist en ben sinds eind vorig jaar begonnen met de bouw van mijn baan.
    Actief informatie inwinnend op de N-spoor site die mij met raad en adviezen bijstaan.
    Het bovengenoemde aansluitschema ben ik al weken over aan het corresponderen met mijn mede N-spoorders over het aan het praten krijgen van een CD4027BC relais.Echter wat er bij u zichtbaar is is eigenlijk wat ik ook wilde maken. Mijn wissels worden al door reedcontacten aangestuurd en heb dus allen de automatische treinwisseling nodig.
    Met mijn lekenverstand begrijp ik dat dat het bovenste schema is.
    De vraag is eigenlijk simpel :is dit schema ook op N-spoor toe te passen en is deze schakeling ook te gebruiken voor simpel bloksysteem.

    graag uw antwoord en advies tegemoet ziende

    vriendelijk groet

    jan de Wit
    Nieuwegein

    Reactie van janiegein | 28 February 2013, 12:21
    • Ja hoor Jan, dit is ook te gebruiken voor N. Op zichzelf is dit een soort bloksysteem en is dus ook inpasbaar. Het bovenste schema is inderdaad voor treinwisseling.

      Reactie van Jaap | 28 February 2013, 13:02
  27. leuk maar bij fleischmann wissels
    zijn de relais niet nood zakelijk
    de wissels zijn zelf geschakeld
    dat werk prima
    Groet Henk

    Reactie van Hsoft Modelspoor | 24 July 2013, 09:11
  28. Volgens de tekening worden de relais aangesloten op gelijkstroom.
    Maar ik heb een trix express baan en de wissels werken op het wisselstroom.
    Als ik nu het relais aansluit op het wissestroom deel van de trafo en een magneet over het reedontact haal dan schakeld het relais heel snel achterelkaar, maar de wissel gaat niet om.
    Heb jij enig idee wat er aan de hand is?

    Reactie van Rob | 1 June 2014, 13:50
  29. Het relais werkt op gelijkstroom dus moet je er een gelijkrichtbrugcel voor zetten. Die zijn heel goedkoop. Of bij de kringloopwinkel een lader kopen die 12 volt dc =. akfgeeft. 0,5 Amp is genoeg.

    Reactie van Jaap | 1 June 2014, 19:02
  30. Bedankt voor je snelle reactie. Nu heb ik nog een vraag, aangezien ik helemaal geen verstand van elektronica heb, kun jij mij vertellen waar ik deze gelijkbrugcel tussen moet zetten.
    b.v.d. Rob

    Reactie van Rob | 2 June 2014, 13:37
  31. Het is een zwart blokje. De – en de + naar het relais(staat er op). De ~. ~ naar de wisselstroomuitgang van je trafo.

    Reactie van Jaap | 2 June 2014, 15:04
  32. Is het locwisseling schema ook geschikt voor Trix Express drierail systeem. Zo ja hoe moet ik dan de draden naar de railspanning verbinden. Moet ik ze verbinden met de rails of met de middenrail. Zou je het een en ander kunnen verduidelijken met een schema.
    b.v.d. Rob

    Reactie van Rob | 5 July 2014, 16:35
  33. Dat kan Rob. Eén draad naar de beide rails en de schakeldraad naar de middenrail die wel onderbroken moet zijn van de rest van de baan. Het schema blijft verder hetzelfde.

    Reactie van Jaap | 5 July 2014, 17:58
  34. Beste jaap, ik heb je schema’s toegepast en het werkt bijna perfect.
    Het probleem waar ik tegenaan loopt is dat de trein direct stopt bij het reedcontact en daardoor het reedcontact bekrachtigd blijft, komt dat jou bekend voor en welke oplossing heb je daarvoor bedacht als dat ook bij jou voorkomt.

    Reactie van Bas | 10 February 2015, 13:02
    • Leuk dat het werkt. De enige oplossing die ik hiervoor zelf heb toegepast is de treinen iets harder te laten rijden. Ik neem aan dat je wel een klein magneetje hebt gebruikt.

      Reactie van Jaap | 10 February 2015, 14:40
  35. Ik heb inderdaad en klein magneetje gebruikt maar toch…. het te hard laten rijden vind ik niet levensecht.
    Ik begrijp dat je met het probleem bekend ben.

    Ik heb denk ik de oplossing al, een klein stukje dun bladlood meteen achter het magneetje plaatsen dat heft het magnetisme naar achteren op.

    Reactie van Bas | 10 February 2015, 15:52
  36. en het reedcontactje voor de achterste helft ook met bladlood afdekken.

    Reactie van Bas | 10 February 2015, 15:55
  37. Is het mogelijk om het werkende schaduwstation in werkelijkheid te bekijken? Ik heb een N baan met eenzelfde soort schaduwstation, maar het automatisch laten schakelen lukt mij tot op heden niet. Ik heb nu zelf een handbediend schaduwstation, maar vind dit lastig om botsingen te voorkomen.
    De elektronische tekeningen vind ik moeilijk te lezen, ik zou het graag met mijn eigen ogen willen bekijken en evt. met wat foto’s van het gebouwde willen verduidelijken. Ik lees graag uw reactie, Mvg Kees

    Reactie van kees | 30 March 2015, 22:55
    • Hallo Kees. Helaas is bekijken niet meer mogelijk omdat de baan is afgebroken dus resten alleen de foto’s nog.

      Reactie van Jaap | 31 March 2015, 07:59
  38. Hallo Jaap, bedankt voor je reactie.
    Een paar vragen, ik wil het toch graag gaan proberen te maken voor mijn baan;

    De 2 tekeningen met de schema’s erop; moet ik deze acher elkaar lezen of zijn het 2 verschillende opties?

    Wat heb ik nu precies nodig in aantallen om te bestellen bij Conrad, uitgaande van een identieke opstelling?

    Is er nog een specifieke volgorde van solderen op de relais? De vermelde nummers van de relais heb ik bij Conrad opgezocht en zie dat er op elk relais een heleboel pinnen zitten. Heeft dit nog een bepaalde functie voor de werking hiervoor? Of kan je de tekening verduidelijken, waarbij bij alle gebruikte componenten de nummers van Conrad in beschreven staan, zodat het voor mij alleen een kwestie is van kopen, solderen en rijden is?

    Mvg Kees

    Reactie van kees | 31 March 2015, 16:43
    • De tekeningen horen bij elkaar. Eén schema voor de wissel en het andere schema voor stoppen en rijden. Ik kan geen aansluitingen opgeven omdat relais meestal verschillende aansluitpunten hebben. Als je weinig verstand hebt van elektronica zou ik er niet aan beginnen.
      In bovenstaande reacties is ook veel te lezen over de problemen die je gaat tegenkomen. Daar staan ook de links naar de producten.

      Reactie van Jaap | 31 March 2015, 17:55
  39. Beste Jaap.

    Als ik het schema voor de locwisseling aansluit volgens jouw schema gebeurt er niets, maar als ik de aansluiting van contact 13 verander in een aansluting op contact 11 dan werkt het voor het grootste deel. Maar !!!
    Ik heb 5 opstelsporen; als ik het reedcontact op spoor 5 aanraak met een magneet gaat het relais dat spoor activeert wel over maar blijft niet in die stand staan zodat er geen spanning op het dode stuk van spoor 1 blijft staan waardoor de trein op spoor niet gaat rijden.
    Heb jij enig idee wat er aan de hand kan zijn. De realais zijn goed en de reedcontacten ook. Hoop dat het een en ader duidelijk is ik ben maar een beginneling.

    m.vr.gr. Rob.

    Reactie van Rob Cluwen | 15 May 2015, 21:16
  40. JA dat weet ik zeker.

    Rob

    Reactie van Rob Cluwen | 16 May 2015, 14:12
    • Nog één mogelijkheid die ik kan verzinnen is dat relais 5 wel met het stukje spoor 1 verbonden is. De “ring” moet als het ware gesloten zijn.

      Reactie van Jaap | 16 May 2015, 15:55
  41. Hallo Jaap, Ben onlangs begonnen met het bouwen van de schakelingen. Het is mij alleen niet duidelijk op de schema;s waar ik op de rails de isolerende railverbinders moet plaatsen.

    En moeten de wissels denkend zijn, of maakt dat niet uit?

    Ik lees graag je reactie,

    Cees

    Reactie van cees | 17 June 2015, 22:02
    • Op de tekening zie je dat er tussen één rail steeds een opening zit.
      Denkend maakt niet uit.

      Reactie van Jaap | 18 June 2015, 07:47
  42. Hoi Jaap,
    Ik heb als proef, voordat ik alles in mijn modeltreinbaan monteer,een 4 sporig schuduwstation op een plaat gemaakt en alles volgens tekening aangesloten. Echter bij mij werkt het van geen kant en ik heb gewoonweg geen idee waar er iets mis zit aangesloten. Nu las ik in de berichten dat uw baan met deze schakeling niet meer aanwezig is. Bestaat er een mogelijkheid dat ik met mijn proefbaan op plaat bij u langskom en u mij eenmalig kunt laten zien wat ik fout heb gedaan? Ik heb geen idee hoe ik er anders achter kan komen.

    Ik lees graag uw reactie, Johan.

    Reactie van johan | 20 July 2015, 16:17
  43. Ik krijg de mail weer retour. Nieuw e-mail adres?

    Reactie van Jaap | 20 July 2015, 16:23
  44. mail stond idd verkeerd, had ik niet gezien bij versturen

    Reactie van johan | 20 July 2015, 22:31
  45. Jaap, je bent een geniale knutselaar, HEERLIJK om te zien.
    TOP !!!

    Reactie van Edwin | 25 December 2015, 22:15
  46. Hallo Jaap,

    heb jij of iemand anders ervaring bij Fleishmann?
    Ik heb nml een schema van Fleishmann op de kop kunnen tikken, maar buiten de schakelcontacten en de denkende wissels, wordt daar geen melding van externe relais gemaakt.

    Reactie van guns patrick | 22 May 2016, 13:39
    • Hoi Patrick, ik zou me even aanmelden op het forum van Beneluxspoor.net en daar je vraag stellen. Heel veel ervaren Fleischmann mensen.

      Reactie van Jaap | 22 May 2016, 17:24
  47. Hallo Jaap, door al die kabeltjes met dezelfde kleur zwart en geen nummering of kleur wordt toebedeeld is het een beetje onduidelijk/verwarrend, maar het idee spreekt me wel aan omdat ik zo ook de elektrische spoorweg overgang (spoorbomen) kan laten bedienen

    Reactie van Bert | 25 March 2017, 19:29

Reageer