Modelbouw

De bouw van een rolbrug (1)

Diverse-treinfotos-2-149.jpgIn het duits heet het een ‘Schiebebühne’ vrij vertaald een schuiftoneel, maar laten wij het maar gewoon bij rolbrug houden. Het is waarschijnlijk de voorloper van de overbekende draaischijf. In het tijdperk waarin ik rijd vond ik de rolbrug beter passen. Dus aan de slag.

 

treinbaan-057.jpgOp een stukje MDF de lijnen uitgezet en met behulp van koploze spijkertjes de messing profieltjes gefixeerd. De soldeerbout deed daarna de rest. Het ontwerp komt uit een oude uitgave van ‘Eisenbahn Journal’ van 1999. Ja, wie wat bewaart….enz.

 

treinbaan-059.jpgDe onderzijde werd iets ingewikkelder. Twee geleide rails en een draadeind met vertragingsmotor moeten zorgen voor een goede werking. En na uren prutsen begon het er al aardig op te lijken!

 

treinbaan-060.jpgInmiddels had ik de ondergrond voorzien van 4 rails waarop de brug heen en weer kon rijden. In het midden zit de gleuf die zorgt voor de verbinding met het draadeind. Mijn oude V200 was weer eens het proefkonijn bij mijn nieuwste creatie. Wordt vervolgd.

Reacties

6 reacties op “De bouw van een rolbrug (1)”

  1. Wel slim om het met koploze spijkertjes te doen…. Ik zou daar pas op het laatst achter komen… ;)

    Reactie van MichMich | 14 November 2006, 11:32
  2. Dag Jaap,

    Als mechanieker vind ik het altijd fantastisch die zelfgemaakte constructies. Het ligt ook in de lijn van mijn draaischijf gebeuren. (zie site)Alleen daar wordt de schijf ook aangeboden aan derden. (tegen de kostprijs) Heb jij die EJ van 1999 nog ter inzage. Zelf loop ik nl ook met het idee om een rolbrug aan mijn concept toe te voegen. Heb je ook informatie over wanneer en waar deze rolbruggen voorkwamen? Ik hoop trouwens dat je dit niet opvat als “concurentie”. Het is mijn hobby om zulk soort zaken te ontwerpen en er wat voor te draaien en frezen enz. Mocht je dit wel zo vinden hoef je natuurlijk hier verder niet op te reageren
    mvg
    Henk

    Reactie van Henk Kooiman | 16 November 2006, 00:13
  3. Ik zag op je site: http://draaischijfhk.nl dat je een echte ‘schijf/schuif’-liefhebber bent. Ik zal je straks een mailtje sturen om aan je verzoek te kunnen voldoen.

    Reactie van Jaap | 16 November 2006, 07:46
  4. De zogenaamde schuifbakken / rolbruggen etc. waren ook in trek bij het tramwezen. Ook nu worden deze nog gebruikt, onder andere in het “Crich Tramway Village” in Derbyshire. Kijk maar eens op http://www.tramway.co.uk

    Reactie van Joost Henze | 16 November 2006, 14:23
  5. Jaap, die accu, waar ik je over belde, heb ik gelukkig teruggevonden. Die schuifbak is een erg leuk project voor de winter. Zou ik aub deze info kunnen krijgen om een poging te ondernemen.
    succes met het bouwen , ik volg je website met veel interesse.
    met spoorse groet
    Cees Somers

    Reactie van Cees Somers | 16 November 2006, 22:38
  6. Jaap

    Met veel plezier bekijk altijd jouw site, aan jouw projecten, ideeen leer ik heel veel van.
    Ik loop ook met de gedachten om op mijn nieuwe baan, waar ik op dit moment bezig ben met de tafel constructie en aan het opknappen van de zolder een draaischijf of een rolbrug te maken.
    Is het voor mij ook mogelijk om dit artikel van de rolbrug uit de EJ 1999 te mogen inzien?

    Groetjes

    Arthur,

    PS mijn site is even dicht, onder constructie totdat ik hier op zolder wat verder ben, maar vanwege mijn werk en de verplichting als webmatser van onze hondenvereniging is de tijd beperkt.

    Reactie van Arthur van Holst | 28 November 2006, 17:51

Reageer op Henk Kooiman