Inmiddels zijn per trein lichtmasten, lampen en bovengrondse elektriciteitskabels aangevoerd. Tijdens vroege winteravonden moet er immers ook gewerkt kunnen worden in Preiserland.
Met een selfmade verlengde boor, om niets te raken van de bestaande bebouwing, worden gaten geboord waar straks de lichtmasten in komen te staan.
Met een druppel houtlijm fixeer ik de masten in de geboorde gaatjes.
Dat is wel nodig want sommige palen zijn een beetje eigenwijs en gaan toch lekker scheef staan.
Het is moeilijk te zien maar na veel gepruts lopen de koperdraadjes (gestript van een 230 Volt-snoer) van mast naar mast. Wel een lastig klusje want die draadjes schijnen elkaar niet te mogen raken.
Zelfs mijn jarige kleinzoon begint de hobby van Opa interessant te vinden en dat biedt weer perspectieven voor de aanwas in de modelspoorhobby.
Gefeliciteerd! :)
Jij ook! :-)
Het begint er toch prachtig uit te zien.
Alle complimenten.
Ik geniet van de gestage vooruitgang van het project. Succes
[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Michael, ModelTreinBaan.nl. ModelTreinBaan.nl heeft gezegd: Wat een priegelwerk! http://modeltreinbaan.nl/?p=4598 […]
Bovengrondse kabels kan je eenvoudig maken van NAT garen. Hang het natte garen van paal naar paal, laat het net als in werkelijkheid een beetje doorhangen en spuit er VOORDAT het opdroogt een dun laagje kopergroene verf overheen. Dit kan eenvoudig met de groene kleur van het “camouflage” aanbod bij div. bouwmarkten in spuitbus, of voor de echte vakmensen met een airbrush. Ook gepriegel, maar geen draadjes die elkaar raken en garen is goedkoop.
Door deze draadjes gaat 18 Volt.
Juist, had niet begrepen dat ze werkelijk een functie hadden. Door enkele foutjes kwam ik tot de ontdekking dat het afwerken van (niet functionele) bovengrondse bekabeling nog eenvoudiger kan. Gewoon droog bruin garen gebruiken en daarna met een kwastje verdunde kopergroene verf eroverheen, dat scheelt een hoop geklieder en eigenlijk is het effect door de wat onregelmatige groene aanslag nog echter dan als je het spuit.
Ga je er straks nog afstand houders tussen plaatsen jaap???
Verder ziet het er super uit,
het is een genot om jou berichten te lezen.
groeten klaas
Als alles klaar is trek ik de draden strak. Tijdens het bouwen stoot ik er nog wel eens tegen aan.
Wauw Jaap, de een-na laatste foto is erg gaaf. Net echt! Van welk merk zijn de mastjes?
Gr,
Mathyn
Die zijn van Busch Mathyn.
Okee, dankjewel!
Hallo Jaap,
De truck om metaal draadjes ‘recht’te krijgen is het torderen met behulp van een handboor. Op deze mannier gedragen zelfs pianosnaren zich voorbeeldig.
Jan-Peter
Foto 5 is echt prachtig. Ik heb groot respect voor uw werk en volg het erg graag.
Klein vraagje, staat de ene mast onder de kraan niet in de weg voor de planken, het lijkt ook of de draden onder de arm door lopen of zie ik dat verkeerd.
Het is niet om te zeuren maar zie het als een hint.
Gr. Jack
Klopt Jack. Ik was er al op attent gemaakt. Domme fout die t.z.t. hersteld gaat worden!
Zo zie je maar Jaap,de jeugd heeft in deze hobby misschien toch de toekomst.Ziet er gelikt uit.
Groetjes Bas
Waanzinnig! Iedere update is weer een geslaagde, super! En fantastisch dat de draadjes naar de lantaarns ook nog functioneel zijn.