Modelbouw

Ombouw NS 2200

Tijdens Eurospoor kwam ik deze oude Roco 2200 tegen. Omdat deze loc prima past in mijn dieselverzameling en de prijs niet te hoog was, stond zij een paar uur later bij mij op de testbank te draaien.

Alhoewel zij redelijk goed draaide kon ik mij niet beheersen om haar toch maar even helemaal te slopen.

Gevolg, veel losse onderdelen die een grondige schoonmaak- en smeerbeurt kregen.

De prehistorische koppelingen werden verbouwd tot meer hedendaagse.

Omdat er erg weinig plek onder de huif is, heb ik er een kleine Tran-decoder ingebouwd.

Voor licht in de duisternis kwam het Digirailsetje in aanmerking. Wel moest van de printplaatjes her en der  iets worden afgevijld.

Tijdens het inbouwen maar even alle ledjes doorverbonden, zodat rood en geel goed zichtbaar werden tijdens het monteren.

Toen alle moderniteiten en draadjes op hun plek zaten kon de kap er weer op.

Deze oude oma rijdt nu heerlijk rond. Ook haar nummerbordjes, gemaakt door  Gert Knijf, zitten inmiddels op hun plaats.

Edit: rondjes rijden deed ze prima, maar het langzaam rijden ging hortend en stotend. Kees-Jan vertelde mij dat dit veroorzaakt werd door de veertjes van de cardankoppeling.

De oplossing: een stukje flexibele  slang van acrylaat tussen de motor en wielstel en het probleem was uit de wereld. Zelfs kruipen is nu geen enkel probleem meer!

Reacties

16 reacties op “Ombouw NS 2200”

  1. Prachtig resultaat, vooral de gele koplampen, bij de 2400 zijn deze ook zo onnatuurlijk blauw/wit – maar een merkstift doet ook wonderen. Die rollenbaan Jaap, is dat zelfbouw? Hornby heeft er een, maar die is nogal aan de prijs – kan je hier wat meer over bekend maken?
    Succes weer met de bouw.

    Joost.

    Reactie van Joost Henze | 22 November 2010, 18:47
  2. Mooi Jaap.

    Nu die rare veren er nog uit tussen de motor en draaistellen.

    De vervanging daarvoor neem ik zaterdag voor je mee (gratis voor niks en het is de meest simpele oplossing)en dan kan de 2200 echt kruipen zonder horten en stoten.!

    Kees-Jan

    Reactie van Kees-Jan | 22 November 2010, 19:55
  3. Jaap,

    Je zult versteld staan van de simpele oplossing…………

    Kees-Jan

    Reactie van Kees-Jan | 22 November 2010, 20:28
  4. komt dan dan ook hier te staan,
    want daar ben ik wel benieuwd naar!

    gr,
    mathyn

    Reactie van mathyn | 24 November 2010, 19:18
  5. En Jaap doet ie het nog?

    Kees-Jan

    Reactie van Kees-Jan | 22 December 2010, 23:01
  6. Hallo Kees-Jan,

    ik heb ook een paar 2200’s met de rare veren die ik met uw oplossing zou willen aanpakken. Nu is mijn vraag: waar is deze slang verkrijgbaar en wat is de maat die u gebruikte?

    mvgr, Ruud

    Reactie van Ruud | 2 July 2011, 23:31
    • Ik heb ze een keer gekregen van iemand. Het zou best kunnen dat het ook met een ventielslangetje gaat.

      Reactie van Jaap | 3 July 2011, 17:45
    • Ventielslangetjes zullen te slap zijn en daarom niet geschikt.
      Wat wél zal werken zijn luchtslangetjes voor een aquariumpompje. In diverse diameters te koop in een dierenspeciaalzaak.

      Reactie van peter | 27 July 2012, 21:40
  7. Hoi jaap ,
    Ik zie dat je de decoder zonder printplaatje aansluit op je lok.
    Welke kleur draadjes sluit je dan waar op aan?
    Of heb je daar misschien een schemaatje voor?
    Gr mark

    Reactie van Mark | 6 May 2013, 01:32
  8. Het aansluitschema staat op de bijsluiter van de decoder.

    Reactie van Jaap | 6 May 2013, 08:03
  9. Oke,
    nooit naar gekeken.
    bedankta jaap

    Reactie van Mark | 6 May 2013, 19:07

Reageer op Joost Henze