2006 - Preiserland H0

Schaduwstation

Treinbaan-149.jpgTreinbaan-235.jpgTreinbaan-239.jpgschaduwstation (800 x 505).jpg

Ook voor analoog rijders is een schaduwstation mogelijk door gebruik te maken van reed-contacten en relais’. In de achterzijde van de berg (plattegrond G) is een luikje gemaakt waar het inhaalspoor goed is te zien. Ook is nu zichtbaar dat de berg is gemaakt van houtresten van mijn vorige treinbaan. Ja, ons ben zunig!
Het getekende schema laat de benodigde componenten en aansluitingen zien. Het ziet er een beetje “draderig” uit maar de werking is 100%. Loc-1 (voorzien van magneetje) rijdt over het eerste reed-contact en stopt in sectie-B. Op hetzelfde moment wordt sectie-A van stroom voorzien waardoor loc-2 gaat rijden. Bij het passeren van het tweede reed-contact worden de beide wissels in afbuigstand gezet. Loc-2 arriveert na een rondje weer op stopsectie-A, stopt en laat loc-1 vertrekken. De beide wissels worden nu weer recht gezet na het passeren van het reed-contact. Enz.,enz.. De plaats van de reed-contactjes is afhankelijk van de treinsnelheid en de lengte van de trein! Vandaar dat schuifluikje in de achterwand. De onderdelen zijn te koop bij Conrad of in een elektronica-winkel.

Omdat er nogal wat vragen zijn gekomen heb ik 2 nieuwe tekeningen gemaakt over de schakeling.

Reacties

26 reacties op “Schaduwstation”

  1. Ik heb ook een analoog schaduwstation en werk ongeveer hetzelfde. Ik heb ook nog iets wat lijkt op een bezetmelding gemaakt. Doordat een stilstaande loc toch iets van stroom doorgeeft op een geisoleerd stuk rail, kan ik een ledje laten branden.

    Zo zie je maar, al dat dure digitale spul heb je helemaal niet nodig!

    Gr,

    Ferry

    Reactie van Ferryteel | 20 September 2006, 20:56
  2. Leuk, zo’n “regeling” voor een schaduw station maarrrr HOE doe je het nu als je het inhaal spoor wilt gebruiken om dit vanaf beide kanten te benaderen??

    Gr,

    Marcel

    Reactie van Marcel | 26 October 2006, 21:05
  3. Dan wordt het een stuk ingewikkelder. Ik heb gelukkig éénrichting verkeer. ;-)

    Reactie van Jaap | 26 October 2006, 21:08
  4. Dit kun je vrij makkelijk realiseren met de tijdsrelais uit het Viessmann-gamma (artikel 5207). De 1e lok komt op de 1e reedcontact en schakelt het tijdsrelais in. Dit kan je instellen van 3sec tot 3 min ! Dan wordt spoor 2 vrijgegeven. Dus heb je maar 2 reedcontacten nodig, 1 bij het begin van elk spoor.

    Reactie van guy | 11 November 2006, 00:31
  5. Hallo Pleun,

    Mijn mail komt undelivered retour dus ik kan je niet bereiken. Daarom hier mijn antwoord in de hoop dat je het leest.

    @1Als de loc héél langzaam rijdt blijft hij inderdaad boven de reed staan.
    Maar als hij er bij mij 1- 2 cm overheen schiet is er geen probleem.(ik
    gebruik een héél klein reedje, lang 10 mm)
    @2 spoor A schakelt maar één spoeltje van het BISTABIEL(!!!!) relais! Spoor B schakelt het andere spoeltje. Misschien heb je een verkeerde aansluiting gemaakt?
    Verkeerd relais?
    Reed spoor A naar spoel 1, reed spoor B naar spoel 2?
    Gebruik je wel 12 Volt om het relais aan te sturen?

    Dat waren zomaar een paar ideetjes. Ik gebruik het systeem op meerdere
    plekken op mijn baan. Bijvoorbeeld ook bij spoorweg- overgangen en het werkt al jaren probleemloos.
    Groet Jaap

    Reactie van Jaap | 31 December 2006, 20:13
  6. Gaarne hulp,

    Kan iemand het schema nog verder verduidelijken, ben a-technisch maar wil hier wel graag gebruik van maken, gebruik nu spoor en wissels van Fleischman en rij 2 banen apart.
    Snap ondanks tekening niet wat waar op aan gesloten moet worden.

    Bvd,
    Dick

    Reactie van Dick | 3 January 2007, 16:10
  7. Hoi Dick, ik mail je wel even.

    Reactie van Jaap | 3 January 2007, 16:30
  8. heb met interesse jullie mailwissel gevolgd; ik ben ook aan het “vechten” met reed contacten in combinatie met wissels en seinen
    ik heb de (ongeveer) zelfde situatie bij een station, waar de ene trein van rechts inrijdt en rijspanning, wissels en seinen omgooid; ik heb gebruik gemaakt van 2 reed contacten
    dat werkte goed, maar nu (na een stop van een jaar) is er wat bedrading losgeschoten en krijg het niet meer op de rit. Zou ik je verduidelijking ook mogen ontvangen Jaap? Ik denk, dat ik er dan wel uit zou moeten komen. De gevallen lijken veel op elkaar. Bij voorbaat dank, Jeroen

    Reactie van jeroen | 5 January 2007, 20:42
  9. Ik ben nog maar even achter de “paint” tafel gaan zitten en heb 2 extra schema’s gemaakt om de schakeling duidelijker te maken.
    http://modeltreinbaan.nl/?page_id=415

    Reactie van Jaap | 6 January 2007, 14:17
  10. Nog een paar vraagjes om het voor mij duidelijker te maken:
    1) Wat gebruik je voor het aanleveren van de 12V gelijkstroom, een adapter? (Zo’n stekkerblokje dat 220V omzet in 12V?
    2) Stel je neemt dit systeem in gebruik en je wilt op een bepaald moment niet 2 maar 1 trein op de baan laten rijden, is het dan mogelijk om de reedschakelingen te omzeilen (bijv. door een extra schakelaar in te zetten)?
    3) Fijn dat je Conrad nummers hebt aangegeven. Zou je ook aan kunnen geven welke magneten van Conrad geschikt zijn, ze hebben een groot assortiment :-(

    Reactie van Johan | 22 January 2007, 08:52
  11. Hallo Johan,

    1) Ik weet te weinig van wisselstroom/märklin om je te adviseren over het langzamer rijden van locs. Ik denk wel dat het kan met een weerstand in een bepaald blok. Je zou het eens kunnen proberen met een weerstand van 100 Ohm/5 watt en kijken wat de loc doet.

    2) Die 12 volt kan inderdaad zo uit een adapter of oude lader.

    3) Ik heb ook een schakelaar tussen de Reed en adapter gezet zodat ik óf met 1 óf met 2 locs kan rijden.

    4) De magneetjes kan ik niet vinden bij Conrad. Zelf koop ik ze in Houten (zaal links, 1 na achterste rij) Wat ook kan is magneetjes uit kinderspeelgoed te halen (klik-klak knikkers) of een stukje van een magneetje af te breken.

    Succes en groet Jaap.

    Reactie van Jaap | 22 January 2007, 10:02
  12. hallo ik heb bi stabiel relais volgens tekening aangesloten maar als de trein over reed rijdt gaat het sein op groen en meestal direct weer op rood volgens mij reageren beide spoelen wat heb ik niet goed gedaan ??

    Reactie van willem, | 15 January 2008, 22:37
  13. Gebruik je wel gelijkstroom om te schakelen?

    Reactie van Jaap | 16 January 2008, 10:04
  14. klopt werkt nu perfect bedankt.

    Reactie van willem, | 16 January 2008, 22:21
  15. Ik heb e.e.a. uit geprobeerd op mij H0-baan . Maar ik vindt de locomotieven erg abrupt stoppen. Komt de locomotief over het reedje dan staat hij ook gelijk stil. Ik weet niet zoveel van elektronica maar mijn vraag is nu: Kan ik aan het begin van het blok een weerstand zetten zodat de snelheid al verminderd en welke waarde moet die weerstand hebben?

    Reactie van Martien | 11 October 2009, 21:23
  16. Gaarne hulp,

    Via google heb ik deze site gevonden en snap eea ook niet echt

    Kan iemand het schema nog verder verduidelijken, ben a-technisch maar wil hier wel graag gebruik van maken, gebruik nu spoor en wissels van Fleischman en rij 2 banen apart.
    Snap ondanks tekening niet wat waar op aan gesloten moet worden.

    Groeten Cees.

    Reactie van Cees | 4 June 2015, 15:06
  17. Ik weet niet wat ik er verder aan kan uitleggen. De gekleurde lijntjes aan sluiten zoals aangegeven. Het bistabiele relais zorgt voor stoppen en rijden van de locs. De andere twee relais zorgen voor het schakelen van de wissels.

    Reactie van Jaap | 4 June 2015, 15:34
  18. Nog 2 vragen;
    1 )Veranderd het aansluitschema, wanneer er als uitrij wissels handbediende wissels worden gebruikt? Het inhaalspoor word in 1 richting bereden en de ingaande wissel is wel elektrisch .

    2)Wanneer je een inhaalspoor wilt maken met meer dan spoor A & B, hoe ga ik dat dan aansluiten? Bijvoorbeeld als ik spoor C & D wil toevoegen voor variatie in treinverloop?

    Reactie van Cees | 11 June 2015, 15:08
  19. Kijk dan even hier Cees: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803

    Reactie van Jaap | 13 June 2015, 17:42
  20. Bedankt Jaap!

    Reactie van cees | 13 June 2015, 19:52
  21. Hoi Jaap, nog 1 ander vraagje;
    Heb je een aansluitschema om voor het schaduwstation bijpassende ( duo ) led aan te kunnen sluiten, voor op het schakelpaneel?
    alvast bedankt

    Reactie van cees | 14 June 2015, 07:38
  22. Daarvoor gebruik je de 3 nog vrije aansluitingen op het bi-stabiele relais: http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/Schaduwstation-1.jpg

    Reactie van Jaap | 14 June 2015, 08:13
  23. Goedemiddag Jaap, ik heb je tip gebruikt om een trein langzamer te laten rijden in een bepaald blok, dmv serie geschakelde diodes (type 1N4148).
    Nu dacht ik slim te zijn en het aanrijden op een station in 3 blokken te verdelen en de spanning van ieder blok af te tappen na een volgende diode. dwz blok 1 na de 2e diode, blok 2 na de 4e en blok 3 na de 6e. Zo remt de trein in blokjes af tot het blok waar de trein stil moet staan. en het wegrijden volgens hetzelfde, maar omgekeerde principe. Het werkt, alleen maar kort. Ik heb nu al een paar keer gehad dat een van de diodes in de schakeling sneuvelt (wel steeds . Heb jij enig idee wat de oorzaak kan zijn? Ik kan op internet nauwelijks info vinden over het doorbranden en de redenen van diodes. Heb jij enig idee wat de oorzaak kan zijn?

    Reactie van Jean Paul van Dijk | 30 April 2020, 13:21
    • De diodes die je gebruikt zijn veel te licht 200mA.
      Deze Diode – 1N4007 1000V 1A DO-41 houden het wel.

      Reactie van Jaap | 30 April 2020, 13:46
    • Dat verklaart het dan. Ik keek naar 75V en dacht daar blijf ik met 12-14 V ruim onder …. maar niet aan de stroomsterkte gedacht … Heel erg bedankt voor je reactie !

      Reactie van Jean Paul van Dijk | 30 April 2020, 14:19

Reageer