2012 - Nieuw Preiserland H0

Bediening en voeding

Natuurlijk krijgt mijn oude autoradio weer een centrale plaats op zolder. Met 4 speakers rondom, hoef ik niet zonder muziek te zitten. Links en rechts van de radio worden de nodige bedieningsknoppen en metertjes voor een goede treinenloop ingebouwd.

De twee oude treintrafo’s zijn inmiddels vervangen door twee knoppen met bijbehorende uitlezing. De voeding en regeling van de twee (nog) analoge sporen komen uit een stukje zelfbouwelectronica voorzien van een  oude PC-koeler.

Eigenlijk zijn het zes van deze voedingen naast elkaar. Twee voor de treinen en vier voor andere doeleinden. Van dichtbij ziet het er best stoer uit.

Ook onder de baan begint het er al een beetje draderig uit te zien. Dat zal nog wel erger worden.

Toch leuk zo’n oud VU-metertje met achtergrondverlichting uit een prehistorish cassettedek . Als ik geld over heb koop ik nog een keer mooie draaiknoppen.

Reacties

8 reacties op “Bediening en voeding”

  1. Hallo Jaap!!

    Altijd weer leuk om een mail van jou te ontvangen.

    Wat is er nou leuker dan bouwen met wat arbeidsvitamine he?
    Het ziet er weer netjes uit!!

    Zelf gebruik ik een oude receiver, met 2 luidsprekers, en een goed gevulde MP3 speler.

    Reactie van Marcel | 4 October 2010, 17:56
  2. Dag Jaap.

    Dit vind ik altijd smullen geblazen! Heerlijk om te zien hoe je alles aan elkaar ‘knoopt’ en toepast. Natuurlijk wel een vraagje: wat lees je nu eigenlijk af met die VU-meters?

    Groeten uit Almelo,

    Erik

    Reactie van Erik | 4 October 2010, 18:27
  3. “En wat ziet Dikkie Dik daar? een pioneer autoradio. Nou die wil Dikkie Dik wel”.
    Alle gekheid op en stokje het ziet er allemaal goed uit Jaap.

    Reactie van Rieks | 14 October 2010, 18:34
  4. Dag Jaap.

    met veel bewondering volg ik je site. Ook je oudere berichten lees ik en zo kom ik hier toch met een vraagje, of voor een ieder die dit leest: wat voor draad dikte gebruik jij. Voor de voeding een anders als voor bijvoorbeeld wissels ?

    Dankje vast voor de eventuele reacties.
    Groetjes Ralph

    Reactie van ralph | 28 September 2011, 20:32
  5. Hallo Jaap.

    Ik weet niet of je nog op dit oude topic kijkt/antwoord.
    Maar ik probeer het toch maar.
    Ik heb nu 6 standaard oude trein trafo’s analoog gelijkstroom. Meeste is hema/lima met een max van 4.9va.
    Meeste treinen vragen toch steeds meer vermogen en het loopt dus niet lekker meer…..
    Ik wou eigenlijk een zware trafo hebben en dan diverse treinen er op laten rijden (heb verschillende ringen) en die dan bedienen met een draaiknop. Heb jij een oplossing?

    Reactie van Ulkeman | 9 January 2020, 14:46
  6. Reactie van Jaap | 9 January 2020, 15:41

Reageer