Ook voor analoog rijders is een schaduwstation mogelijk door gebruik te maken van reed-contacten en relais’, zoals is te zien in bovenstaand schema. Loc-1 (voorzien van magneetje) rijdt over het eerste reed-contact en stopt in sectie-B. Op hetzelfde moment wordt sectie-A van stroom voorzien waardoor loc-2 gaat rijden. Bij het passeren van het tweede reed-contact worden de beide wissels in afbuigstand gezet. Loc-2 arriveert na een rondje weer op stopsectie-A, stopt en laat loc-1 vertrekken. De beide wissels worden nu weer recht gezet na het passeren van het reed-contact, enz., enz.. De plaats van de reed-contactjes is afhankelijk van de treinsnelheid en de lengte van de trein! Meer foto’s van het schaduwstation zijn hier te zien.
De componenten zijn o.a. verkrijgbaar bij Conrad.
Reedcontact: 50 38 78-89 1,25 p.stuk
Relais: 50 28 26-89 1,90 p.stuk
Relais bi-stab.: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503689
Omdat er nogal wat vragen kwamen over de schakeling, heb ik de tekening uit elkaar getrokken. Deze schakeling zorgt voor de rijspanning op spoor A òf spoor B.
Deze schakeling zorgt voor de goede wisselstand voor uit en in rijden van spoor A òf spoor B.
De aansluitcontacten op het relais kunnen verschillen en moeten even uitgeprobeerd worden. Bij het in gebruik nemen van de schakeling is het even uitproberen of beide wissels de goede kant op staan. Zo niet rood en blauw omdraaien. Ook de aansluiting op het relais kan omgedraaid moeten worden. De aansluiting op het bi-stabiele relais moet ook even getest worden. Bij verkeerde werking de aansluiting omdraaien. Dan 2(!) locs plaatsen en laat er één rondje rijden. Bij aankomst in het blok moet de andere loc gaan rijden. Er MOETEN dus altijd 2 locs aanwezig zijn.
Het tweede relais is een gewoon (monostabiel)relais( één spoeltje) en schakelt heel even in en dan weer uit, maar ruim voldoende om de wissel te schakelen.
dag Jaap,
Ik ben een jonge, relatief onervaren modelbouwer. Ik ben een schaduwstation aan het maken, en door een stuk te isoleren stop de trein prima, maar ik wil zien of er een trein op een van de 3 sporen staat. Hoe kan ik het zo simpel mogelijk doen?
Als je (u) tijd heeft hoor ik graag van u!
Laurens Both
Wat je wil kan wel maar is niet eenvoudig. Je hebt hiervoor een stukje electronica = bezetmelder nodig. Die is o.a. te koop bij Conrad. Hoe het precies werkt weet ik niet….. ik gebruik een spiegel… :-)
Hallo Jaap, Ik had zojuist ook via deze site om wat verduidelijking gevraagd. Welk tekeningetje kan ik gebruiken indien ik bij een inhaalspoor alleen het ingaande wissel electrisch wil schakelen. Het uitrijwissel word gewoon opengereden.
Is het mogelijk dat je hiervan een tekeningetje doormailt, met daarbij aangegeven waar wat aan te sluiten en met welke electronica componenten?
Heel graag zie ik je reactie, Groeten Cees
Hoi Cees, dat gaat niet lukken want ik ben op vakantie. Je kan inderdaad de uirijwissel niet aansluiten. Lees ter verduidelijking even alle comentaren.
Ik ben erg geintreseerd in een schema,met reed contacten,ik zal proberen uit te leggen wat ik voor een probleem heb.ik heb een baan,met een traject op de bouwplaat, en daarboven via een spiraal naar 2 etage’s.
Het probleem is als er een trein naar boven gaat,buigt hij via een wissel naar links.benede op de plaat rijdt ook een trein ,die rijdt 3x rond voor hij moet stoppen voor het afbuigende wissel naar boven.Als de trein van boven komt moet hij dus het wissel omzetten,gelijk met het sein,voor de wachtende trein.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heeft gemaakt,wat het probleem is.
hopende kunt U mij helpen dit probleem op te lossen.
vr gr Teus
Ik had je vraag niet gezien…
Helemaal snappen doe ik het niet maar ik denk dat je in dit geval toch dezelfde aansluiting moet maken als het schaduwstation hierboven.
beste
met veel intresse uw artiken gelezen over de schakeling schaduwstation
zou het ook graag zo doen
mijn vraag is echter de relais worden geschakeld met gelijkstroom
kan ik voor de rijstroom wisselspanning blijven gebriuken rij al jaren met marklin
groetjes
Ja hoor Jan. Die gelijkstroom is alleen om het relais te schakelen en staat los van de rijstroom.
dank u
jan
Goede middag Jaap
In principe ben ik zeer enthousiast over dit ondderwerp.
Alleen door mijn geringe kennis van het omgaan met de computer is de tekening voor mij helaas te klein. Dit is geen negative kritiek maar meer een roep om hulp in mijn toestand van onwetendheid.
Vriendelijke groet Hans
Als je óp het plaatje klikt wordt hij een stuk groter Hans.
hoi jaap
ik ben net een paar jaar bezig maar ik snap nog niet echt wwat jullie bedoelen met een schaduw station e waar het voor (kan) dienen
bij voorwaard bedankt
groetjes kevin
Een schaduwstation is een plek waar je een aantal treinen neerzet die niet te zien zijn voor de toeschouwer. Met behulp van electronica kun je treinen afwisselend uit het schaduwstation naar je baan laten rijden. Op deze manier komt er steeds een andere trein tevoorschijn en lijkt het alsof ze langer onderweg zijn.
Vraag wat voor magneet heb ik nodig voor dit reedcontact
Daar kan je ieder magneetje voor gebruiken. Op foto 5 kan je zien dat ik ze uit kinderspeelgoed haal: http://modeltreinbaan.nl/?p=3228
Hallo Jaap,
Wat een enorm interessante site is dit.
Ik ben zelf ook begonnen met het bouwen van een modelbaan. Ik denk dat ik dit ook ga toepassen. Zelf wil ik op 1 baan 5 treinen laten rijden door middel van het bloksysteem van Fleischmann. Mijn vraag is eigenlijk kan ik een tweede trafo toepassen om de wissels te bedienen? En kunnen er 5 treinen tegelijk rijden met 1 Fleischmann trafo?
Groet, Jacco
Een extra trafo voor je wissels is geen probleem. Vijf treinen tegelijk laten rijden is denk ik wel het maximum wat een Fleischmann-trafo aan kan. Maar als je met blokken gaat rijden, rijden ze niet allemaal tegelijk. Inmiddels rijd ik zelf met de multimuis van Roco. Dat is echt de moeite waard om eens te bekijken op een beurs of in een winkel. Zeker als je met meerdere locs tegelijk gaat rijden!
hoi jaap
ff een vraagje
als ik de trein in 1 blok langzamer wil laten rijden dan in het andere maar wil maar 1 trafo gebruiken
hoe kan ik dat dan doen?
He gemakkelijkste is een aantal diodes in serie te zetten tussen trafo en rails. Denk er om om de diodes in de goede richting te zetten anders sperren ze en staat je loc stil. Per diode daalt de spanning 0,7 volt. Dus bijv. met 5 achter elkaar daalt de spanning 3,5 volt. Hoe meer hoe langzamer de trein. –|–|–|–
ok bedankt
weet je toevallig ook welke diode ik dan moet hebben?
en misschien een domme vraag maar kan ik dan de trein ook achteruit laten rijden?
of moet ik dan een 2e stroomkring aanbrengen?
Deze of zwaarder (meer Amp.): http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=162213
Als je ook achteruit wilt rijden moet je nog zo’n rijtje maken maar dan met de ‘streepjes’ de andere kant op.
+—>|—>|—>|—-rail
+—|<---|<---|<----rail -......................................rail
maar wat nou als hij achteruit harder moet rijden dan vooruit
bijv trein rijd een berg op 14v
maar als hij achteruit rijdt moet hij 10 v hebben
als ik het zo doe
+..->->->..rail
-……….rail
gaat hij berg af wel goed maar berg op dus trafo andere kant op draaien dan staat de trein stil
hoe kan ik dat oplossen?
Ik heb het maar even getekend: http://modeltreinbaan.nl/dropbox/diodes.png
dat snap ik ff niet
je zegt net dat als je ze verkeerd om zet dat de trein dan stil gaat staan
maar wil je hem achteruit laten lopen dan gaat het goed
hoe kan het dan dat hij het dan wel doet.
een zwaardere diode daalt dan de volt meer?
Het soort diode maakt voor de spanningsval niet uit.
Als je achteruit rijdt wordt de plus min en de min wordt plus. Daardoor gaat de stroom door het andere rijtje diodes lopen. Diodes sperren in één richting +|<
ach tuurlijk draaid de plus en de min dan andersom dom van mij had ik bij na moeten denken
bedankt voor alle hulp ga deze week onderdelen bestellen.
hey jaap weet jij misschien nog een andere online winkel voor elektronica dan conrad?
ik wou de bi relai bestellen maar die zijn pas leverbaar vanaf juli
heb al dagen gezocht maar kan niks vinden
http://treinelektronika.com/elektronika.htm
Misschien dat zij het hebben. Ik koop als zij op de beurs in Houten staan daar mijn onderdelen. Gewoon even mailen en bestellen .. Bistabiel relais 12 Volt.
Hallo Jaap,
is dit een alternatief voor de bistabiele relais die niet leverbaar is bij conrad?
http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-elektromechanisch/relais/printrelais/printrelais-finder/502868.html
Hoi Wiebo,
Nee dit is een gewoon relais (monostabiel) Die blijft na activering niet in de laatste stand staan maar valt weer terug. Een bistabiel relais heeft 2 spoeltjes waarmee hij blijft staan in de laatste stand. Balen dat ze tijdelijk niet leverbaar zijn.
http://treinelektronika.com/elektronika.htm
Buiten dit adres weet ik ook even niet wie ze verkoopt.
ja dat is echt balen
maar ik heb hem wel besteld en een 5v versie als tijdelijke oplossing
5 Volt kan natuurlijk ook.
Ik heb het voor de duidelijkheid maar even getekend: http://modeltreinbaan.nl/dropbox/diodes.png
bedankt nu is het helemaal duidelijk.
Dag Jaap
ik loop ook met wilde schaduwstation plannen.
heb op de site van conrad reedcontacten 503800-89 die dezelfde electrische karakteristieken hebben maar kleiner zijn ; kunnen die ook gebruikt worden ? daar ik marklin rij moet ik die dingen tussen de rail en de middengeleider proberen te steken, dus hoe kleiner hoe liever…
Weet jij of ik met die reedkontakten marklin wissels en seinen rechtstreeks kan aansturen ?
Nu ik toch aan het vragen ben, ik heb voor een prikje een berg flexrails kunnen kopen zonder middengeleider. Ken jij alternatieven voor de Herei Pukos ?
bedankt
Peter
Peter,
Conrad had puntcontactenband. Of het nog te koop is weet ik niet.
Het artikelnummer is 210758. Deze banden zijn 100 cm lang.
Een geweldige oplossing
Er werd reeds gezegd dat Jaap de oplossing zou hebben
bedankt
daco
Wordt er verlegen van.
Hallo Jaap,
Ik wil bij Conrad de door jou hierboven genoemde reedcontacten bestellen, maar op hun website staat een foto met verschillende grootten van de contacten. Het door jou gegeven bestelnummer loopt van 78-89. Heeft dat te maken met de grootte? Welke grootte raad je me aan en heb je daar dan het bestelnummer van?
Alvast hartelijk dank.
Jan
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503638/
Er zijn ook nog kleinere, maar deze voldoen goed.
Dag Jaap,
Geweldige site, fijne makkelijk te begrijpen schemas. Ik wil deze schakeling gaan maken. Ik heb de volgende onderdelen bij conrad besteld. Kunt u mij vertellen of het met deze onderdelen gaat lukken?
Reedcontacten;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503878
Bi-stabiel relais;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503691
Gewone relais;
Ik heb hier twee modellen van besteld, ik wist niet zeker welke zou werken in deze schakeling.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503821
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/502866/DIL-miniatuurrelais-serie-RY-Takamisawa-RY-12W-K-12-VDC-2-OM/SHOP_AREA_17391
Alvast bedankt!
Dat bi-stabiele relais heeft 24 volt nodig, dus liever deze van 12 volt: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503689/
Dat blauwe relais is goed, ook 12 volt.
Dank u! Kan het wel met het 24 volt relais?
Ja hoor. Je hebt dan 24 volt gelijkstroom nodig om te schakelen.
Is er niet een kans als ik er 12 volt opzet dat ie gewoon zn werk doet?
Andere vraag nog, mijn wissels zijn zelfdenkend. In theorie zou ik dus alleen de schakeling voor de wissels aan hoeven te leggen, en kan ik in eerste instantie de spanningsschakeling achter wegen laten, of zie ik dat verkeerd?
Ik ben bang dat je relais het dan soms net niet doet, en dat is heel irritant. Gebruik dan liever ongeveer 20-24volt= en zet een weerstand (1K) in serie tussen dat relais van 12 volt.
Ik denk niet dat dat gaat omdat de spanning ook via de wissel van de andere kant komt. Je zou het even moeten testen.
Hallo Jaap, ik ben een volledige dummy als het op schakelingen en terminologie aankomt (niet opgelet op school…REED is een compleet nieuw woord voor mij…) maar voor een reedcontact kan ik voor mijn Fleischmann N spoor toch ook schakeling 9425 gebruiken ? Daar heb ik er genoeg van…
Ja, dat gaat ook. Maar wel een dure oplossing.
Ben ook bezig om middels reed contacten wissels te schakelen maar nu schrijf jij dat er een relais tussen moet omdat het reedcontact niet tegen wisselstroom kan kun je mij uitleggen waarom niet.
M.vr.gr.
Jan c.
“Je kan helaas niet alleen een reedcontact voor de wissel gebruiken, omdat dat dat vrij snel doorbrandt bij het schakelen van een wissel.”
Dat heeft niets te maken met wissel of gelijkspanning maar met het feit dat een wissel eventjes veel stroom (Ampère) trekt bij het schakelen. Je kan het proberen en misschien houdt het reedcontact het wel.
Dag Jaap
Wanneer ik het nummer 503878-89 bij Conrad bestel krijg ik:
PIC PMC-1001 Standaard-reedschakelaar 180 V/DC 130 V/AC 1 NO 700 mA 10 W
Is dit niet een veel te zwaar reed contact? 180 V gelijk- of 130 V wisselstroom?
Komt dat goed?
Rindert
Die nummers veranderen ze nog wel eens helaas. Deze kan ook, is een stuk kleiner. Dat voltage maakt niet uit.
https://www.conrad.nl/nl/hamlin-mrpr-8-miniatuur-reedschakelaar-mrpr-8-265-vdc-1-no-1000-ma-50-w-503639.html
Hoi Jaap,
Ziet er fantastisch uit.
Wil de loc-wisseling gaan toepassen voor mijn Lego-treinen.
Omzetten wissels is voor mij niet van toepassing.
Spanning op de rails betreft hier 9 volt gelijkstroom.
Kan ik dan de door u beschreven relais’ en reedcontacten gebruiken?
Op de site van Conrad staat dat zo’n relais 24 volt is.
Groet, Marcel.
Voor reedcontacten maakt het voltage niet uit. Je zal voor het relais toch een extra trafo van 12/15 volt moeten hebben met daaraan gekoppeld een gelijkrichter moeten hebben. Zoiets: https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-22-37-a-diotec-b-40-c-37002200-nominale-stroom-vrijstaand-22-a-chassismontage-37-a-u-rrm-90-v-501883.html
Een oude telefoon voeding o.i.d. kan ook. Als die maar iets van 0,5 Amp./12 volt levert.
Hoi Jaap,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb nog een trafo met 12 volt wisselspanning.
Zou ik daar deze voor kunnen gebruiken?
groet Marcel.
Ja hoor. Wel even die bruggelijkrichter eraan solderen.
~ ~ aan de secundaire uitgang trafo + – naar het relais.
Hoi Jaap,
Bedankt voor je geweldige informatie. Gisteren tot laat bezig geweest om e.e.a. te proberen met 2 sporen. Werkt probleemloos.
Ik heb nog een vraag. Heb je ook een oplossing om analoog middels reed-contacten en relais’ een pendeltrein te laten lopen op gelijkstroom. Liefst met enige wachttijden tussen het pendelen?
Groet Marcel.
De enige analoge pendelautomaat die ik zo gauw kan vinden is deze bij Conrad: https://www.conrad.nl/nl/tams-elektronik-pendeldienstbesturing-pzs-2-voor-gelijkstroom-banen-244047.html?sc.ref=Homepage
Er zijn meer merken te koop. Ik heb ze ook wel eens in Houten gezien. A.s. zaterdag: http://www.modelspoorbeurs.nl
Hoi Jaap,
Het schakelen van de mijn LEGO-treinen 9 volt gaat prima. Kan ik de schakeling voor de wissels ook toepassen als de wissels worden aangedreven middels een 9 volt motor. Draait deze dan beurtelings links en rechts om. Of moet ik hier iets anders voor zerzinnen?
Groet Marcel.
Dat is geen probleem hoor. Het principe blijft hetzelfde.
Dag Jaap,
Is er ook een analoge oplossing om een trein in een ovale baan automatisch te laten stoppen op een station. Liefst met een instelbare stoptijd zoals bij de pendelbesturing van conrad.
Groet Marcel.
Daarvoor moet je deze gebruiken: https://www.conrad.nl/nl/oponthoudschakelaar-bouwpakket-199311.html
Hi Jaap,
Ik ben nieuw op je site, erg indrukwekkend. ben je schema’s voor relais met seinen aan het proberen, hoop dat ik er uit kom.
mvrgr
Kenneth
Vast wel!
hi Jaap,
zou je de schakeling met bi of mono stabiele relais toch kunnen gebruiken om een simppel lampje aan of uit te schakelen?
2 reeds in 1 schaduwstation spoor. bij inrijden schakel je via een reed een ledje aan en bij de 2e reed gaat die weer uit.
wellicht rare vraag en niet gehinderd door enige kennis :)
groet,
paul
Beste Jaap,
Conrad heeft weer zijn artikelen veranderd en ik dacht de goede bi en mono relais besteld te hebben, maar helaas het werkt niet.
Welke relais moet ik bestellen bij conrad of elektronica zaak?
Alvast bedankt voor jouw antwoord.
p.s. wat een goede en informatieve website heb je gemaakt.
Groet,
Peter