Schema's

Reed-schakeling

Reed 1.jpgReed 2.jpgReed 3.jpg

Als analoog rijder maak ik veelvuldig gebruik van Reed(riet)-schakelingen. Een eenvoudig maar erg betrouwbaar en goedkoop systeem.
Onder de loc plak je een mini magneetje en tussen de rails monteer je een reed-contact.
Voorzichtig met het ombuigen van de draadjes van het reed-contactje!
Sluit de reed-contacten aan volgens bovenstaand schema en de loc zorgt voor het schakelen van diverse dingen op de baan.
Bij reed -1 gaat bijv. een molen draaien en na het passeren van reed -2 stopt hij weer. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503689
Zelf gebruik ik op mijn baan deze schakeling voor hijskranen-spoorwegovergangen-Faller busstop magneten-knipperlicht installaties enz.enz.

Voor het omzetten van wissels kan je beter een monostabiel-relais gebruiken omdat een wissel al omgaat bij een enkele puls.

Naast de afgebeelde relais’ bestaan er natuurlijk ook andere uitvoeringen, maar het principe van de schakeling blijft hetzelfde. Gewoon even uitproberen dus.

Op de treinenbeurs in Houten en natuurlijk bij Conrad zijn de diverse onderdelen te koop.

Reacties

38 reacties op “Reed-schakeling”

  1. Hallo Jaap,

    Ik wil een monostabiel-relais gaan maken om een wissel om te zetten.
    Heb jij de bestelnummers van alle onderdelen voor mij, of kan jij voor mij aan de onderdelen komen? Ik wil de wissel omschakelen met een conrad wisselaandrijving met pol. omschakeling.

    Ik hoor het nog wel. Alvast bedankt!

    Mvg Peter H

    Reactie van Peter | 29 November 2009, 13:10
  2. Ja dat klopt.

    Reactie van Peter | 29 November 2009, 16:22
  3. Ik ben beginner kwa elektronica, dus ik heb nog een paar vragen. Hoe moet ik deze schakeling aansluiten?
    http://www.beneluxspoor.org/bnls/wissel_5.jpg

    Alvast bedankt!

    Peter

    Reactie van Peter | 29 November 2009, 16:44
  4. hallo jaap

    ik heb een vraag over een schakeling die een trein van a naar b laat rijden. dan stopt. de schakelaar omzetten. en de trein rijdt terug van b naar a en stopt weer.enz

    Reactie van edwin | 10 January 2010, 22:58
  5. En de vraag is? Ik denk dat je een pendelmodule bedoelt, verkrijgbaar bij Conrad: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=216524

    Reactie van Jaap | 11 January 2010, 09:39
  6. Hallo Jaap,

    Als voeding 12V. voor het bistabiel relais van takamisawa RALD12W-K kan ik daar ook een transformater van LIMA voor gebruiken? Dat zijn die oranje transformaters die destijds in een startpakketje zaten. En welke aansluitingen moet ik dan gebruiken? Die van de rijbaan of die van de wissels?

    Mvg, Leon.

    Reactie van Leon Vermeulen | 2 February 2010, 21:49
    • Ja die kan je er voor gebruiken. Wel de rijbaan aansluiting en de draaiknop niet te hoog zetten want dan komt er ong. 18Volt uit en het relais heeft maar 12Volt nodig. Als je het relais hoort klikken weet je dat de spanning goed is. Komt niet zo precies Leon.

      Reactie van Jaap | 2 February 2010, 22:00
    • Bedankt Jaap!

      Reactie van Leon Vermeulen | 4 February 2010, 21:42
  7. hallo jaap
    ik wil mijn busch sein ook schakelen via reedschakelaar
    reedschakelaar 1 sein op groen
    reedschakelaar 2 sein op rood
    kan ik daarvoor ook de
    bistabiel relais takamisawa rald12w-k gebruiken en aansluiten
    via afbeelding 5
    (p.s heb weinig verstand van elektronica)

    groetjes kevin

    Reactie van kevin | 27 March 2010, 00:07
    • Seinen moet je inderdaad met zo’n een bi-stabiel relais en 2 reedcontacten schakelen.

      Reactie van Jaap | 27 March 2010, 08:38
  8. hallo jaap
    ik zal er wat bestellen bij conrad
    en dan uitproberen
    alvast bedankt

    groetjes kevin

    Reactie van kevin | 27 March 2010, 12:58
  9. heel mooi artikel maar als ik kijk op conrad zijn er zoveel van de schakelingen te vinden dat ik niet weet hoeveel A en watt ik moet hebben zou u dit kunnen zeggen

    Reactie van jarno | 18 August 2010, 16:46
  10. waarvoor heb ik die Bistabiel relais nodig??? sorry maar ik weet hier niet veel vanaf.

    Reactie van jarno | 18 August 2010, 18:22
  11. srry je hebt gelijk maar bedankt voor de serie nummers

    Reactie van jarno | 18 August 2010, 19:13
  12. Dat wordt moeilijker. Je kan proberen een magneet kapot te slaan en dan hopen dat er een klein stukje dat nog werkt overblijft.

    Reactie van Jaap | 11 January 2011, 21:27
    • Ik heb bij Conrad gevonden: een permanente magneet rond 8 mm en dik 2 mm bestelnummer is 504211. Verder nog een rechthoekige permanente magneet 10 mm lang bij 4,1 mm breed en 3,2 mm dik bestelnummer is 503665. Zijn die ook bruikbaar?

      Reactie van Martien | 13 August 2011, 14:34
  13. hoi jaap
    ik heb nog een vraagje
    waarom is een monostabiel-relais nodig om de wissel te laten schakelen?
    hij schakelt toch ook met alleen de reedcontact?

    Reactie van stefan | 16 January 2011, 00:33
    • Klopt Stefan. Maar ik heb het een paar keer gehad dat de reed doorbrandde omdat de wissel teveel stroom trok. Voor de zekerheid heb ik er toen een relais tussen geplaatst.

      Reactie van Jaap | 16 January 2011, 10:19
  14. @ Martien. De werking is hetzelfde alleen hoe kleiner hij is des te makkelijker id de magneet weg te werken/in te bouwen.

    Reactie van Jaap | 13 August 2011, 14:43
  15. Hallo Jaap,
    Graag zou ik een artikelnummer willen hebben van Conrad voor een Bi-stabiel relais met 2 spoelen.

    Dit voor de oude electrische wissels van Marklin om toch een terugmelding te krijgen naar de 7271 (met led terugmelding) schakelkast.
    Graag hoor ik van je………

    Mvg, Eddie

    Reactie van Eddie de Vries | 27 December 2011, 15:31
  16. Helaas heeft Conrad al lange tijd die relais’ niet meer in voorraad. Ik koop ze de laatste tijd bij http://treinelektronika.com/elektronika.htm
    Als je ze een mail stuurt heb je ze snel in huis

    BISTABIEL RELAIS 12 VOLT.

    Ze kosten ongeveer € 4-5

    Reactie van Jaap | 27 December 2011, 16:41
  17. Beste Jaap,
    ik rijd met Roco digitaal. Heb absoluut geen evrstand van elektronica/elektrotechniek. Kan ik op deze digitale baan een inhaalspoor maken volgens jouw bericht hierboven door gebruik te maken van de door jouw beschreven reedcontacten en relais? Als dat niet kan, wat raad jij me dan aan te doen?
    Alvast hartelijk dank voor je reactie.

    Reactie van Jan | 4 November 2012, 15:17
  18. Hallo Jaap,
    Als beginnend modelspoorder, op het gebied van de elektrotechniek, heb ik de volgende vraag: Moet ik het reedcontactje in een bepapalde positie op de rails aanbrengen? Hoe monteer ik een reedcontactje op mijn rails: vastplakken op de bielsen? Moet ik aan de pootjes ervan eerst de draadjes solderen en dan die draadjes door de bodemplaat naar beneden voeren?
    Ik hoop dat je mijn probleempje begrijpt en wacht met spanning op je antwoord.
    Hartelijke groet,
    Jan

    Reactie van Jan Smith | 18 November 2012, 17:25
    • In de lengte aanbrengen. Voorzichtig met een pincet of punttang tegen het glas, de draadjes buigen (glas breekt heel snel). Draadjes eraan solderen en 2 gaatjes tussen de bielsen boren. Het reedje blijft zonder plakken ook op zijn plek. Succes!

      Reactie van Jaap | 18 November 2012, 22:08
  19. Hoi bij mijn vorige n baan had trein A een magneetje links om een wissel bij een passeer station om te zetten trein B reed dan weg en A stopt Trein B had een magneetje Rechts als die het wissel weer terug zette stopt hij en A gaat rijden Nu wil ik het zelfde bereiken maar ik heb nu spoor Z dus veel minder plaats voor het magneetje Weet jij een oplossing? bvd

    Reactie van Bert | 1 April 2013, 12:49
  20. Is er in de eerste wagon achter de loc niet een beetje plek?

    Reactie van Jaap | 1 April 2013, 13:29
    • Stel dat er een plekje is dan moet het in het midden omdat Z veel kleiner is dat is het probleem Het gaat niet meer met een magneetje links en een rechts gr Bert

      Reactie van Bert | 2 April 2013, 15:03
  21. Jaap, heel toevallig met zoeken op google kwam ik hier terecht. Ik was op zoek een relais wat je met een puls kan inschakelen en met een puls kan uitschakelen. Niet voor modelbouw maar voor een oude Harley. Hier zitten rechts en links een drukschakelaar om de knipperlichten te laten branden. echter met schakelen en remmen en je duim op de knop houden werkt niet lekker. weet jij met jouw modelbouw ervaring of dit te doen is.

    Met vriendelijke groet,
    Peter

    Reactie van Peter de Monye | 11 April 2017, 17:16
  22. Een Bi-stabiel relais blijft in de laatste stand staan, dus knipper je constant links of rechts… :-)
    Waarom neem je niet een tuimel-schakelaar aan-uit-aan.
    De middenstand is dan alles uit.
    Hier een aantal voorbeelden: https://www.conrad.nl/nl/Search.html?searchType=REGULAR&search=tuimelschakelaar%20aan-uit-aan&category=%1FElektromechanica%1FSchakelaars%252C%2Btoetsen

    Reactie van Jaap | 11 April 2017, 17:43

Reageer op Jan