2019 - Loc- en wagonbouw 1-0

Bouw NS 8100 Spoor-0(3)

<< Vorige Er moet nog veel gebeuren om alles zo te maken dat het tenslotte op een antieke stoomloc gaat lijken. Hier de  contra-stekkertjes onder de hardhouten vloer voor de verlichting achter op de cabine.

Onder/in het machinistenbankje zitten straks de bijbehorende draden weggewerkt.

Zo dus. Ook maar even een kleurcode aangebracht voor rood en gele lampen..

Het passend maken van de cylinders is een verhaal op zich. “Try and error” is het motto om de cylinders in de juiste stand t.o.v.  de wielen en aandrijfstangen te monteren.

Close-up van de ganghandel. Het grote ronde gat dient om de cabine te kunnen bevestigen.

De compressor met zo’n handige haarclip.

De zandkist is een eigen product. Solderen en vijlen tot het ergens op lijkt.

Dan de remstangen, remschoenen en nog meer frutsels aan de onderzijde.

Alles is nog demontabel i.v.m. het spuiten. Leuk werk maar geduld is hierbij een schone zaak! Vervolg>>

 

 

Reacties

11 reacties op “Bouw NS 8100 Spoor-0(3)”

  1. Test en groetjes!

    Reactie van Anonymous | 4 August 2019, 10:21
  2. Hoi Jaap.

    Gelukkig, je bent weer in de bouw modus :-)
    En alweer een mooi stukje werk. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

    mvg
    Wim

    Reactie van Wim Vink | 4 August 2019, 10:25
  3. Knap stukje werk Jaap!
    Dit wordt ongetwijfeld een prachtige loc. Blijf het volgen…

    Reactie van Jarno Vriend | 4 August 2019, 10:40
  4. Hi Jaap, dat ziet er weer goed uit.

    Reactie van Harald | 4 August 2019, 11:22
  5. Knap stukje vakwerk Jaap,je vakantie was je zeker beu dat je er weer tegen aan gaat.
    Gr,Bas.

    Reactie van Bas van de Wouw | 4 August 2019, 11:26
  6. Dag Jaap

    Knap stukje werk hoor.
    Ik ben benieuwd hoe je het drijfwerk hebt samengesteld en gebouwd?
    Heb je bepaalde onderdelen zoals de kruiskoppen gekocht?
    Heb zelf ook een etsplaat van de 8100 en vind het drijfwerk een hele uitdaging…
    Hoor het graag van je.
    Groeten Rolf

    Reactie van Rolf van Maasakker | 4 August 2019, 12:00
    • Gekocht bij Slaters: https://slatersplastikard.com/search.php

      1 GB30R-3M Gearbox: 30:1 Ratio Spur Drive Gearbox £90.56 £90.56
      [machined brass gearcase] with Mashima 1833
      Motor. For standard 3/16″ Gauge 0 axle
      2 7842/07 7mm Loco Wheels: 3’6″ 12 Spoke (BR Class 07) £18.33 £36.66
      1 7802 Crankpins: Crankpin set includes 8 bushes, 6 £5.42 £5.42
      screws, 6 washers & 6 nuts
      1 7960B 7mm Loco Fitting: Loco Sprung Hornblocks £11.67 £11.67
      3/16″ dia. axle [Set of 6] (Cast Brass
      Detailed Horn Guides NEW DESIGN)

      Reactie van Jaap Teeuw | 4 August 2019, 13:40
  7. Dank voor je reactie maar ik bedoelde meer de drijfstangen tussen de wielen
    En het stangenwerk met kruiskop en aanvullende onderdelen van de wielen naar de cylinder

    Gr Rolf

    Reactie van Rolf van Maasakker | 4 August 2019, 18:51
  8. Het was weer genieten van de beelden plus tekst.
    Ook ik vroeg me af, bij het zien van de drijfstang, …hoe heeft hij dat zo mooi strak voor elkaar gekregen?…
    Groeten, Frans

    Reactie van Frans | 5 August 2019, 11:27

Reageer