Modelbouw

Bruggen (3)

Treinbaan-3-179.jpgVervolg: op een andere plek bij het controle-paneel zijn nog twee bruggen te vinden die volgens hetzelfde principe werken dat ik in bruggen(2) al heb beschreven. De bovenste brug is van de parade baan en de onderste van de lokale spoorlijn.

 

Treinbaan-3-002.jpgBovenop de koof staan de 2 motoren die deze stukken messing-huisvlijt omhoog hijsen of neerlaten.

                

Treinbaan-3-012.jpgIn geopende stand is het een vreemd gezicht maar ik hoef hierdoor nergens onderdoor te kruipen en dat is best wel prettig voor mijn rug. 

 

Treinbaan-3-010.jpgAan de lage brug hangt met een draadje een later toegevoegde eenvoudige brug van 2 aluminium L-profielen met daartussen foamkarton, zodat ook mijn Faller-auto’s moeiteloos de kloof kunnen overbruggen.

 

Treinbaan-3-004.jpgHier is nogmaals goed het aan/uit schakelmechanisme te zien om de brug op tijd te laten stoppen tijdens de op of neergaande beweging. Één staande en één liggende microswitch voor het stoppen van de motor. De andere liggende microswitch voor het onderbreken van de stroom op de rails.

 

Treinbaan-3-016.jpgEen foto vanuit de stuurstand genomen laat zien dat de brug goed tot zijn recht komt in het bergachtige landschap. Het metalen geluid dat een trein maakt als hij over de brug rijdt is zeer realistisch.

 

Treinbaan-3-181.jpgBergen, bruggen en metertjes dan ben ik in mijn element. Maar dat wisten de meeste van mijn lezers waarschijnlijk al.

Reacties

7 reacties op “Bruggen (3)”

  1. Beste Jaap,

    geweldig, hoe simpel doch effectief jouw oplossingen zijn !
    Iedere keer weer opnieuw genieten. Ook mede dankzij de mooie en vooral ook duidelijke foto’s is het geheel goed gedocumenteerd.
    Dankjewel!

    Groeten,
    Erik Nieuwenhuis

    Reactie van Erik | 31 October 2007, 14:28
  2. Beste Jaap,

    Complimenten over je site!

    Ik heb een vraagje over de aansluiting van de rails op brug. Hoe krijg je een nauwkeurige aansluiting tussen de rails?? Gebruik je speciale schanieren om een goede constructie te krijgen. Volgens mij werk een gewone schanier niet en moet je een keukenschanier gebruiken.

    Reactie van Anthony van Dijk | 31 October 2007, 16:01
  3. Jaap,
    Ben benieuwd naar je volgende onderwerp. dit was weer geweldig.
    Nog bedankt voor de snelle toezending van het steenstansje

    Reactie van Cees | 31 October 2007, 17:14
  4. Ik gebruik inderdaad een zogenaamd “pianoscharnier” die is wat nauwkeuriger en kan je afzagen op iedere maat die je wilt hebben. De andere kant van de brug valt aan beide zijden langs 2 schuine pennen (bijv. spijkertjes) zodat de brug altijd op de zelfde plek terecht komt( geleid wordt).

    Reactie van Jaap | 31 October 2007, 17:38
  5. Beste Jaap,

    Ik heb je al eerder een mail geschreven over de schanieren die je voor je project gebruikt maar ik heb nog een andere vraag. Hoe heb je de aansluiting nauwkeurig gekregen aan de “schanierkant”? Ik ben ook een brug aan het maken en ik krijg hem niet goed aangesloten. Met het omhoogklappen is de draaicirkel te groot om een goede passing te krijgen. Misschien kun je hier een goede foto van maken

    Grt

    Anthony

    Reactie van Anthony van Dijk | 5 November 2007, 17:05
  6. Het scharnier is een paar centimeter vanaf het uiteinde gemonteerd.(zie email) Daardoor onstaat een andere draaicirkel. De rails steken iets buiten de brug en komen dan van onderaf omhoog langs het vaste spoor. Zelf heb ik het eerst getest op een plankje met een scharnier en rails erop. Als je het zo ook uitprobeert zie je wat er gebeurt.

    Reactie van Jaap | 5 November 2007, 17:16
  7. Ik heb met belangstelling dit gelezen. Ik was van plan twee gelijke delen van een brug electrisch te laten openen/sluiten, zodat ook ik niet over de grond hoef te kruipen om verder overal bij te kunnen. Zou dit ook kunnen werken voor twee brugdelen of moet ik dan onoverkomelijke moeilijkheden verwachten en kan ik dus maar beter 1 brugdeel nemen (een ander type brug dan ook, waarbij ik nog steeds denk aan een kant-en-klaar model aanpassen.
    Ik wil ook graag weten waar ik de eerdere beschrijving van deze handenarbeid kan lezen

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Reactie van sam van gelderen | 14 September 2011, 20:12

Reageer