Vervolg: met behulp van een vertragingsmotor, bijvoorbeeld de motor van een autoraam, wordt de brug op en neer gelaten. Sterk nylon garen wikkelt zich, op of af, om de as van de motor.
Het principe van de werking heb ik even schematisch getekend. Twee microswitches schakelen de motor op tijd uit. Een diode eindschakeling zorgt bij het omzetten van een schakelaar voor de omgekeerde beweging.
De 2 andere miniswitches zijn verbonden met een oud PTT-relais waardoor de stroom op de 4 rails bij geopende brug wordt onderbroken. Door deze beveiliging geen vallende maar stoppende treinen dus.
Een close up van zo’n ingebouwde miniswitch is hier te zien. Op het moment dat de brug op de 2 boutjes ligt wordt d.m.v. de minischakelaar het PTT-relais geactiveerd en kunnen de treinen rustig verder rijden.
Het is natuurlijk wel verstandig om te zorgen dat er geen treinen op de brug staan als deze omhoog gaat. Zelfs met bovenstaande beveiliging blijft het een beetje opletten.
Achter het serviceluikje zit het bovengenoemde relais verborgen. Je weet tenslotte maar nooit of er een keer iets fout gaat. De servicemonteur zal mij dan vast en zeker dankbaar zijn dat ik aan hem heb gedacht. Wordt vervolgd.
….slik….
eric
Beste Jaap,
ik had je al eens eerder gevraagd om hierover uitleg te geven.
Ik vindt dit werkelijk een briljante oplossing: zo simpel doch zo doelmatig!
En overal aangedacht zoals het afschakelen van de rijstroom, perfect.
Allemaal heel logisch en eenvoudig, je moet er maar opkomen.
Trouwens die boutjes die zichtbaar zijn op de close-up, zijn dat stelboutjes?
Ik verheug me nu alweer op je volgende item.
Groeten van Erik Nieuwenhuis
Ja Erik dat zijn stelboutjes voor de railhoogte. Dank voor het compliment.
Prachtig, heb veel bewondering voor u en uw modelbaan. Zelf al enkele maanden bezig met de opbouw van mijn eigen modelbaan. Nogmaals prachtig. groeten uit België
Beste Jaap,
werkelijk subliem wat u allemaal op “tafel” zet, ik en ik neem aan vele andere modellers…hebben hier enorm veel baat bij…Bravo..ga zo door..
vr. gr.,
Gerard (marklin hobbiest)
hee jaap,
hier een bericht vanuit friesland. over de brug….die regelmatig stoort. bij de overbuurman die ik elke avond aan het helpen ben met….jawel zijn treinbaan. nu weer bezig met de fleischmann controlcenter (twin-center) 6802 te configureren, wat een ramp die vooroorlogse technologie…
maar goed, we gaan doorrr……met een biertje in de hand gaat dit lukken
En wanneer ga jij je eigen Fleischmann treinen weer eens configureren? ;-)
Het lijkt elke keer weer zo makkelijk….
Leuk en leerzaam !
Hoi Jaap,
Mooie oplossing!
Wat voor spanning zet jij op dat PTT-relais? 24V?
groeten,
Maarten
Inderdaad 24 Volt.
Jaap, ik heb al jaren een paar PTT relais liggen. De spoelspanning is naar ik boven las 24V, maaaaar… is dit wissel- of gelijkspanning?
Ze werken op gelijkspanning 20-24 Volt. Als je wisselspanning gebruikt hoor je ze ‘brommen’. Ik zet de wisselspanning om door gebruik te maken van een bruggelijkrichter. Simpel en goedkoop. Deze bijvoorbeeld: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=501913
Bedankt voor de tip Jaap; ik was al jaren naar deze info op zoek!
Prettig weekend,
Bert